Ända sedan papperstidningens tidiga epok har annonser varit ett självklart inslag bland nyheterna. Tidningar behöver intäkter för att kunna bedriva nyhetsrapporteringen eftersom det kostar pengar att publicera, ha personal anställd och så vidare. Därför har annonser i alla tider haft en viktig roll när det gäller tidningarnas ekonomi och överlevnad.
Idag har dock förutsättningarna förändrats i takt med att internet tagit över en stor del av tidningarnas roll i samhället. Det innebär att vissa typer av annonser inte längre är en självklarhet i tidningarna.
Ny typ av annonsmarknad
Digitaliseringen har inneburit många utmaningar för de traditionella medierna som exempelvis dagstidningarna. Numer använder människor smarta sajter som boneo.se istället för att leta bostadsannonser i tidningarna. Samma sak gäller jobbannonser som du nu för tiden finner på specifika sajter och inte när du läser nyheterna till frukosten. Det nämnda exemplet boneo.se är en modern typ av plattform där både köpare och säljare möts. Precis som andra branscher är det en mer effektiv annonsplats än traditionella tidningar. Boneo.se och liknande plattformar kan däremot använda papperstidningar som en plats för att synliggöra sajten. Men inte för att knyta an säljare och köpare direkt via tidningen.
Privat annonsering i lokaltidningarna
I de stora dagstidningarna har de privata annonserna nästan helt försvunnit, men i lokaltidningarna finns ändå några sektioner kvar. Här går det fortfarande att hitta diverse annonser om födelsedagar, köp- och säljannonser eller hittegods. Lokala företag som är starkt beroende av invånarnas köpvanor på orten kan än idag få ut mycket av lokalannonsering. Framför allt om det gäller specifika event eller kampanjer i fysiska butiker. Då brukar det vara lönsamt att annonsera i en länstidning som till exempel Nya Ludvika Tidning eller Värmlands Folkblad.
Tidningar